Blogg

Bitter förlust för Thompson

Hur länge efter en runda ska man kunna pliktas? Jag kan tycka det ger en ganska besk eftersmak på årets första Major när Lexi Thompson tappade segern på grund av fyra pliktslag.

Ja, ni har väl läst om det eller kanske till och med sett det live? Det var på tredje rundan som Lexi markerade bollen på 17:e greenen, och återplacerade den två centimeter åt sidan. Ingen reagerade då – men tydligen satt någon uppmärksam tv-tittare och mailade in till Ana Inspirations tävlingsledning att ett regelfel begåtts.

Lexi Thompson composes herself on 18th green during the final round of the LPGA Tour's ANA Inspiration golf tournament at Mission Hills Country Club in Rancho Mirage, Calif., Sunday, April 2, 2017. Earlier in the round, Thompson found out she had been assessed a four-stroke penalty for a rules violation Saturday. Thompson had a chance to win the tourney on 18, but left an eagle putt an inch short. So Yeon Ru won a playoff on the first hole. (AP Photo/Alex Gallardo)

Lexi Thompson. Foto: TT

Dagen efter, när Lexi var på slutvarvets 12:e hål kom beskedet: Hon fick fyra pliktslag för förseelsen – två plikt för att inte ha återplacerat bollen korrekt och två plikt för att ha signerat ett felaktigt scorekort. Därmed försvann amerikanskans ledning, och hon förlorade sedan i särspel mot  So Yun Reu.
Alltså, jag kan ju tycka att det varit okej om hon fått pliktslaget under samma runda. Regler är regler även om det här känns tävlingen oskyldigt och omedvetet. Men att komma i efterhand… så funkar det inte i någon annan sport. Jag har hört många hockeydomare och fotbollsdomare som stått efter en match och bett om ursäkt för att de felaktigt dömt bort avgörande mål och liknande. Där är det avgjort när matchen är slut, fel eller inte.
Och det borde vara samma sak här kan jag tycka.